Vi er i en helt ny tidsalder. Om bare noen få tiår vil verden oppleves helt annerledes, og AI vil stå for mye av denne evolusjonen. Per dags dato ser vi bare et lite snev av potensialet denne teknologien har, også i spillverden. Til nå har fokuset hovedsakelig vært på å utvikle ulike programmer som lærer raskt. Målene har vært relativt enkle, lære sjakk og slå motstanderne på kortest mulig tid. Men hva skjer når programmene virkelig lærer å tenke selv? Og hvilke typer spill er det snakk om?
Dette og mer skal vi nå se nærmere på. Vi vil også inkludere forslag til hvor man kan oppleve spillene vi snakker om.
Spill som ikke vil endres betraktelig i fremtiden
Selv om tilnærmet alt av teknologi vil endres i fremtiden, er det ikke nødvendigvis slik for enkelte av spillene vi bruker tiden vår på i dag. Ser man på spill-landskapet så er det gjerne spill med et element av fortelling eller historie som troner på toppen. Såkalte storylines. Det er disse mange mener har potensialet til å forbedres betraktelig. Ser man derimot på spillene som ikke vil endres, er det klassikere som automater, sjakk, poker, kort- og puslespill. Disse vil ikke gjennomgå noen omfattende endringer i måten de oppleves på: de er slik de alltid har vært. Motstanderne kan dog bli dyktigere, men på grunn av sin relativt enkle natur er det slike spill AI-utviklere har jobbet “mot” i årevis. Ønsker du å spille et tradisjonelt spill, som spilleautomater og poker, så får du nå velkomstbonus på Storspiller.
Spillene det forskes mest på
Det brukes AI i mange spill allerede i dag. Det mest naturlige eksempelet er sjakk, hvor et program blir brukt til å slå mennesker. Man har utviklet program som lærer seg sjakk, og kommer på et masternivå innen 4 timer. Faktisk har kunstig intelligens blitt brukt i spill siden 1950-tallet, da det hele begynte med et spill kalt Nim. Det er ikke snakk om ekte AI, men begynnelsen på de konseptene som brukes i dag. Av spillene det forskes mest på virker det å være en jevn fordeling innen flere sjangre: skytespill, sport, handlingsbaserte og brettspill.
Hvordan kunstig intelligens vil påvirke spill i fremtiden
Det er sjelden snakk om ekte Ai når man snakker om kunstig intelligens i spillverden i dag. Det er hovedsakelig snakk om et gitt antall utfall, som vil skje basert på brukerens valg i spillet. Velger du å gå til høyre, vil noe programmererne har lagt inn skje med karakteren din. Det er således ikke snakk om ekte AI, men en rekke forhåndsbestemte valg.
Det som er spennende, er at i fremtiden vil det være mulig å ha et uendelig antall historier, basert på valgene man foretar seg. Samtidig er det mange som tror at dette har potensialet til å ødelegge spillopplevelsen, da man ikke nødvendigvis deler den samme opplevelsen.
Det er spennende å se for seg spill hvor alt er mulig, men det vil nok ikke være den nye standarden. Kanskje blir det vanlig for online-spill eller særskilte modus, men det vil nok alltid finnes parametre som setter restriksjoner på enkelte handlinger. Det kan tenkes at reguleringer kommer på plass, og at spillselskaper vil kritiseres for å lage for brutale spill, f.eks. The Verge har skrevet en flott artikkel om hvordan AI vil revolusjonere måten videospill blir utviklet og spilt.
Kort oppsummert!
- Enkelte spill vil ikke gå gjennom noen nevneverdige forandringer, på grunn av spillets natur. Sjakk, pusle- og enkelte kortspill.
- Det forskes mye på mange forskjellige typer spill. Det er ikke nødvendigvis spillselskapene som gjør det selv, de henter inn uavhengige aktører til å gjøre mye av jobben for dem.
- I fremtiden vil man oppleve reguleringer på hvordan AI bør, eller kan, brukes i spill. Det gir mange muligheter for alle mulige spill. Blant annet handlingsbaserte, skytespill og sport.